Vi tilbyr foreldresamlinger i klasserommene for 1. - 7. trinn der foreldrene samtaler om barnas digitale oppvekst.

  • Det er gjerne klassekontakten som bestiller oss. Ofte er det skolen som betaler.

  • Vi leder kvelden, foretar anonyme spørreundersøkelser og lar foreldrene gruppevis og i plenum samtale om digitale utfordringer.

  • Vi lager referat som sendes til klassekontakten.

  • Skolen kan oppnå at det blir færre digitale konflikter som elevene tar med seg til skolen. Foreldrene blir også mer kjent med hverandre, og det er som regel en stor fordel for skolen i mange sammenhenger.

  • Vi kommer ikke med pekefinger, foredrag eller ferdige løsninger. Konseptet er at det er foreldrene som skal snakke sammen. Vi tar oss av å lede kvelden og holde struktur.



TILBUD TIL FORELDRE 1.- 7. TRINN 

Gjennom én eller flere kvelder skaper foreldrene i klassen en bedre digital hverdag for barna, rett og slett ved å snakke sammen. Målet er ikke å bli enige om felles retningslinjer, det viktigste er at man lærer hvordan de andre tenker, slik blir det lettere å veilede sine egne barn.

Samtidig er det ikke noe i veien for at noen av foreldrene blir enige om å vente med bestemte apper til barna er blitt eldre. Dermed kan ikke barna si at «alle andre får lov».  Det er lettere å være forelder når man kan vise til enighet blant i hvert fall noen av foreldrene.

Vi samler altså foreldre fra samme klasse slik at de kan snakke sammen om hvordan takle utfordringene i barnas digitale liv. Det er vi i Samskaperne som leder samlingen.

 

HVA SKJER PÅ EN FORELDREKVELD?

Normalt svarer foreldrene anonymt på noen få spørsmål hjemme noen dager før kvelden. Dette skjer via en nettside og avdekker hva foreldrene i akkurat denne klassen er opptatt av og som kan bli temaer på foreldrekvelden.

 Selve kvelden kan for eksempel foregå slik:

  • Velkommen fra FAU-leder eller klassekontakt

  • Innledning fra Samskaperne med kjøreregler for kvelden. Samskaperne leder resten av kvelden.

  • Anonym meningsmåling nr 1

  • Gruppedialog

  • Anonym meningsmåling nr 2

  • Oppsummering i plenum

  • Anonym meningsmåling nr 3 

  • Takk for i dag og litt om veien videre

  • Referat kommer noen dager senere

De anonyme meningsmålingene foregår ved at foreldrene bruker telefonene og går inn på en nettside og svarer der med noen klikk. Samskapernes vert kan umiddelbart fortelle resultatet. Dette leder gjerne an til samtaler i grupper.

Referat lages blant annet ut fra resultatene i meningsmålingene. Referatet sendes klassekontakten som eventuelt kan gjøre avtale om å dele med lærer og skoleledelse. Det kan i tilfelle åpne for at man tar med noen av temaene inn i undervisningen.

HVA KAN FORELDRENE OPPNÅ?

Ved at foreldrene snakker sammen, kan man oppnå dette:

  • Dele erfaringer og tips med hverandre.

  • Senke terskelen for å snakke sammen også ellers.

  • Forebygge eventuelle konflikter.

  • Føle at man ikke er alene om de digitale utfordringene.

  • Gjøre det lettere å veilede sitt eget barn.

  • Noen ganger bli enige om kjøreregler, fortrinnsvis i enkelte grupper.

 Til syvende og sist oppnår foreldrene at barna får et bedre digitalt liv.

HVA KAN SKOLEN OPPNÅ?

Det er som regel skolen som betaler for disse kveldene, men skolen har ikke regien og skal heller ikke holde innlegg eller dele informasjon, det må i tilfelle gjøres i ordinære foreldremøter.

Gevinsten for skolen er at slike kvelder kan dempe digitale konflikter som oppstår hjemme og som dessverre ofte tas med videre til skolen. Med færre konflikter blir det mer tid til undervisning. Skolen oppnår også å oppfylle deler av det pålagte samarbeidet med foreldrene.

Med våre samlinger gis foreldrene andre rammer enn ved vanlige foreldremøter der man mer passivt mottar informasjon fra skolen. I Samskapernes foreldremøter blir foreldrene bedre kjent med hverandre og de deltar mer aktivt, dette kan gi bedre foreldresamarbeid med skolen på sikt.

Hvis foreldrene velger å gi skolen kopi av referatet, kan det være til hjelp i undervisningen om nettvett eller for klassemiljøet generelt. Referatet inneholder også hva foreldrene er opptatt av når det gjelder digitale problemstillinger. Skolen kan ut fra referatet lage nettvett-oppgaver til elevene, disse oppgavene kan også være hjemmelekse der elevene involverer foreldrene. Men dette er opp til skolen å ordne. 

VI LEDER KVELDEN

Klassekontakten slipper å lede kvelden. Fordelen med at Samskaperne leder kvelden er at man får en nøytral og ekstern vert som kan passe på at alle blir hørt og at ingen kupper samlingen. Samskaperne har utviklet en metodikk for samlingene, vi kaller det SE - SOL - SMIL®. Denne sikrer gode kjøreregler og trygge rammer.

På forhånd henter vi inn hvilke temaer som er aktuelle blant klassens foreldre. I løpet av kvelden kan det hende vi innhenter anonyme besvarelser for å lodde synspunkter.

Det er også en samtale i plenum for å dele hva man har snakket om i gruppene.

Samskaperne skriver referat etter kvelden og sender til klassekontakten som så kan dele med foreldrene.

Bestiller dere flere kvelder, kan elevene delta på en av kveldene. Lærer eller rektor kan eventuelt være til stede i samlingene, men har ingen oppgaver og skal ikke gi skoleinformasjon.

HVA KAN DERE BESTILLE?

Dere kan bestille alt fra en enkel samling til mange samlinger. Vi anbefaler minst to. 

Det første møtet har som mål at flest mulig møter opp med lavest mulig skuldre. Det andre møtet kan brukes til å finne løsninger, for dem som vil. Grupper av foreldrene, for eksempel de som har barn som leker mye sammen, kan bli enige om noen felles kjøreregler.

Selv om man ikke blir enige om noe, er det uansett en verdi å møtes og snakke om barnas digitale liv, for man kan lære en del tips og råd av hverandre.

Verdiløfte for Digitale Foreldre

Etter å ha deltatt på Digitale Foreldre vil foreldrene oppleve at deres stemme har blitt hørt, de opplever mestring og et positivt forhold til det å møtes. Og klarer gjennom deltakelse i en strukturert dialog å skape en bedre digital hverdag for barna!

Lær mer om Digitale Foreldre og hvorfor dette er viktig