Hvilke utfordringer gir den digitale hverdagen oss?
Basert på gjentatte samtaler med skolen, foreldre og barn, samt forskning og annen informasjon, har vi identifisert følgende utfordringer som sentrale:
Foreldre i dag opplever ofte i den digitale hverdagen
En følelse av å stå alene
Utfordringer med å sette grenser for skjermbruk
Utfordrende å skulle kjenne på følelsen av at ens eget barn går glipp av noe, ikke henger med (utstyr, tilgang, sosialt, mv.)
Maktesløshet overfor sine barns skjermbruk
Manglende strategier på hva man som foreldre skal/kan gjøre
At det er utfordrende å henge med på den teknologiske utviklingen og i hva som skjer “på nettet”
Skolen blir sittende med for stor del av ansvaret når det gjelder den digitale hverdagen
Rektor og skolen kan i ytterste konsekvens straffes for å ikke følge opp avvik
Skolen mangler selv verktøyene og rammene for å imøtekomme disse utfordringene på en strukturert måte over tid
Og selv om skole-hjem-samarbeidet er lovpålagt og målene i planverk er tydelige, klarer ofte ikke skolen alene å engasjere foreldrene til å ta tak i disse utfordringene
Konsekvenser for barna våre i den digitale hverdagen:
Blir ikke sett/tatt på alvor
Stor grad av avhengighet til skjerm
Digital mobbing og risiko for uønsket kontakt
Konsentrasjonsproblemer og dårligere prestasjoner på skole/andre arenaer
Mangler ofte grenser og klare forbilder
Dette er bivirkninger av digitaliseringen, som vi i økende grad ser både i lokalsamfunnet og på overordnet nivå. Og det mangler samlet innsats for å få dialogen i gang, og løsningene implementert.
Det er mange aktører som skaper innhold til bruk av skolen, foreldre og barna selv. Det er klassesett, opplegg for bruk i foreldremøter og en lang rekke andre opplegg. Mange av disse er meget gode.
Utfordringer som Samskaperne gjennom dialog med nasjonale aktører som Redd Barna, Medietilsynet, FUG (Foreldreutvalget for grunnopplæringen) og Barnevakten har avdekket er følgende:
Det finnes veldig mye bra innhold som skapes, men det er lite kunnskap om i hvilken grad dette brukes og om hvordan det brukes
Det er lite kunnskap om hvilken effekt dette innholdet har (mangelfull måling av effekt)
Det er i liten grad samordning og samhandling mellom de ulike aktørene
Dette påpekes tydelig og klart av Barneombudet Inga Bejer Engh, som sier at det er stort behov for en koordinert innsats på dette området. Hun påpeker at aktørene ikke må sitte på hver sin tue og utvikle opplegg som ikke brukes.
For mer om dette, se blant annet: